Lördag med treårsfirande - No: 90 Kleist


Stefan Andersson - No. 90 Kleist (Bild från www.stefanandersson.nu)

Det var något av det absolut bästa jag har varit med om! Det var hur bra som helst, och definitivt ett bra sätt att fira vår treårsdag på! Det var konsert, middag och föreställning i ett, och allt var så fantastiskt bra!

Det var alltså en föreställning av och med Stefan Andersson tillsammans med ett stort gäng, på Carlstens fästning på Marstrand. Vi var där vid kvart i sju, (det var verkligen tajt med färjan vill jag lova, men vi hann, high five!) och då bjöds det på lite fördrink, "ordningsregler" och historik om fästningen och fångarna. Sen bar det av längre in i fästningen, mer historik och tillslut in i Riddarsalen där middagen och föreställningen skulle hållas.
Alla utom de tre i bandet var iklädda tidsenliga kläder, som tex. fånge, soldat eller befäl, eller så gestaltade de personerna i visorna: bödel, No. 90 Kleist eller Lasse-Maja. Detta gjorde det hela ännu mer trovärdigt och till en väldigt speciell upplevelse.

Ute på borggården precis innan allt började

Efter ett besök i baren och inköp av dryck till maten tog vi oss mot vårt bord och väl där var förrätten framdukad. Den godaste Skagenröra jag någonsin ätit, mörkt bröd och lite sallad. (Hade jag varit en riktigt bra bloggare hade jag naturligtvis fotat maten och visat en bild, men nu är jag inte det...) Efter förrätten var det dags för första akten med sång, musik och show med Stefan och övriga. Helt fantastiskt. Det finns liksom inte ord att beskriva hur bra det var. Det hela inleddes med en låt som vi båda nog har som favorit, iallafall Henrik... (Jag kan inte bestämma mig vilken som är bäst!) Leva på minnen.

Första akten tog slut och in kom huvudrätten, och den var inte dålig! Verkligen tidsenlig och god. Förrätten kom på en glastallrik som i sin tur var dukad på en planka. Således var det bara plankan som var kvar efter att förrätten dukats ut och på plankan hamnade nu två kycklingspett, en bakad potatis, en halv majskolv och en hel tomat, tillsammans med lite kryddsmör. Enkelt, ovanligt och perfekt i sammanhanget!

(Närmsta matbild jag kommer... Min käre uppskattade det lika mycket som jag gjorde!)

Andra akten inleddes när akten var i det närmsta uppäten och alla var mäta och belåtna. Musiken är verkligen så himla bra, det var alla låtar från skivan som är bra, och några till. Publiken var med på noterna också hela tiden. Andra akten var faktiskt ännu bättre än första. Första var riktigt bra, och om det bara hade varit den så hade vi varit nöjda, och våra förväntningar hade infriats, men andra hade ännu mer att bjuda på, det var ännu bättre än vad vi hade väntat oss.

De tre musikerna, med Stefan i mitten. Precis lagom stort band i det här sammanhanget!

Efter den underbara andra akten kom kaffe och kaka, för en gångs skull drack jag faktiskt kaffe, men mest för att det var så kallt där inne. Om man gick ut från salen där allt utspelade sig, där det sat ca 200 personer, var det verkligen kallt, det drog ordentligt i trappan tex. Hela inredningen var sjukt fin också, enkel, sparsmakad och tidsenlig. Dukarna på borden var av säckväv och "garderoben" var stålstänger upphängda i hängningssnaror...

En mätt, nöjd och mycket glad jag, även om det inte syns så bra!

Sista akten med musik och teater var helt galet bra! Alla i publiken var helt med på alla låtar, sjöng med när det skulle sjungas med, gungade med och klappade i takt till musiken. I de sista låtarna stampades det till och med i golvet, och när de hade gått av scenen... Sång och handklapp tills de kom in igen!
Det finns liksom inte ord till att förklara hur bra det var! När det väl var slut runt halv tolv, efter nästan fem timmars show, och vi styrde våra steg ner mot hamnen, färjan och hemfärden var det enda vi talade om hur bra det hade varit och hur vi inte hittade ord som passade det vi upplevt. Allt var så mycket över våra förväntningar. Vi är båda mer än nöjda med hela kvällen, det blev så mycket bättre än väntat! Jag hade kunnat betala mer än vad vi gjorde för biljetterna, så det var verkligen värt det!

Jag kan verkligen rekommendera att ni går och ser föreställningen om ni vill ha en oförglömlig kväll!
Avslutar med en av låtarna som spelades:

Stefan Andersson - Segra eller dö, No. 90 Kleist

/S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0