ESC 2009

Jag måste erkänna att jag faktiskt kollat på båda semifinalerna hittills (och några inför-program), och såklart kommer att kolla på finalen också! ESC är ju så mycket bättre än den svenska melodifestivalen! Här är mina favoriter, kan väl kalla det min topp 5

1. Norge, Alexander Rybak - Fairytale


Gillar Norges bidrag jättemycket! Få gånger som jag verkligen känner att en låt i finalen är riktigt bra och
kan passa in även utanför Eurovision. Charmig kille, bra röst, bra låt som är medryckande och fiol. Fiolen verkar vara grejen iår! Heja Norge, hoppas de vinner!

2. Tyskland, Alex Swings & Oscar Sings - Miss Kiss Kiss Bang
 

Tysklands bidrag låter lite som Michael Bublé tycker jag, lite härligt swingit sådär. Om han skippar de första och sista kommentarerna så blir det bättre, de var för smöriga. För att betala för sin plats så gör de sig faktiskt förtjänta av den iår.

3. Slovenien, Quartissimo & Martina Majerle - Love Symphony

På tal om fiol ja... Tycker om den här låten också, dessvärre blir det lite tjatigt efter ett tag när det bara är instrumentellt, men sången är ju inte så himla mycket att hurra för när den väl kommer in heller... Varför står hon bakom ett skynke? Jaja, den här tror jag kommer bra också och jag gillar den!

4. Sverige, Malena Ernman - La Voix
 

Såklart måste man ha med Sverige! Jag tycker att det är det bästa bidrag som Sverige skickat på flera år, så det är inte bara patriotism bakom det hela! Det är stilfullt, hon har en underbar röst, och snygga kläder. Hoppashoppas! Jag tror att det går antingen jättebra för Malena, eller så blir det lite platt fall och hon kommer långt ner. Fast iochförsig, hon klarade sig genom semin, då kan det kanske inte bli platt fall?

5. Turkiet, Hadise - Düm Tek Tek


Denna var en av mina favoriter från den första omgången, mest för att den fastnade. Rent generellt så tycker jag att det var fler bättre bidrag i den andra semifinalen, än i den första, men denna var helt ok. Ville inte ta något mer nordiskt land, eller ett land med massa svenskar eller ur den andra semin, så det blev denna. Kanske dumt att välja, men lite bredd måste jag ju ha!

Bubblare: (Utan inbördes ordning)
Estland: Bra, lite etniskt, kan gå rätt bra, inte för mycket.
Danmark: Låter som Ronan Keating, kanske lite för poppigt för min smak, men helt ok.
Moldavien: Lite folkmusik över den här med, kan skrälla.
Finland: En av mina favoriter ur den första semin och den var bra tycker jag.
Azerbajdzjan: Med Svenske Arash i spetsen går det bra för Azerbajdzjan (Jisses vad svårt det är att skriva!) och den kan nog också gå starkt.

Skulle kunna göra en bottenlista också, bara för att det är så många dåliga med, men det orkar jag inte! Dels för att jag är trött och dels för att det inte är så himla kul att lyssna på dålig musik^^. Därför - Ingen botten lista!

Dags för mig att sova, viktig dag för mig imorgon!

/S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0