Över näktergalens golv

Just nu läser jag en bok som är både sista och första delen i en serie skriven av Lian Hearn. Låter kanske konstigt, men så är det. Den ursprungliga trilogin heter "Sagan Om Klanen Otori", och var alltså tre delar. Sedan utkom det en epilog till böckerna, och tillsist utkom det en prolog, och det är den jag läser nu.

Det hela är en serie böcker om det medeltida och feodala Japan, fast i en uppdiktad värld. Allt är egentligen fiction, men det finns flera anknytningar till verkligheten också. Böckerna är väldigt bra, de har en lugn takt och är fäldigt fint skrivna. De är inte heller svårlästa, jag ser fram emot nästa gång jag får öppna boken och läsa en stund. De handlar om krigarna, et enkla folket, bönder och familjer. Huvudpersonerna är dels en herreman i en av de mäktigaste klanerna i området, och dels en fattig pojke som räddas av denna herreman då pojkens by bränns ned och hela hans familj dödas. Resten är en spännande och fashinerande fortsättning i många goda lästimmar!

Inte nog med att böckerna är bra och fina på insidan, de har en fantastisk utsida också! Visst är de vacka?

Del 1: Över Näktergalens Golv
Del 2: På Kudde Av Gräs


Del 3: Under Lysande Måne
Epilog: Vid Hägerns Skarpa Skri



Prolog: Och Himlens Vida Väv
(Även om denna bok är en prolog så bör man nog läsa de andra innan... Tror jag. Eftersom det ändå var de böckerna som kom ut först så känns det bäst att läsa dem först, det är det som är huvudhandlingen så att säga.)

Jag rekommenderar verkligen att läsa de här böckerna, de är liksom fina, samtidigt som de är fantastiskt bra, och verkligen ett sätt att drömma sig bort ett tag, för man kan verkligen glömma bort tiden i böckerna...

/S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0